Тема: Весняні зміни в житті
звірів. Розмноження. Піклування про потомство.
Мета:
ознайомити дітей зі змінами, що відбуваються в житті звірів навесні; простежити
зв’язки живої і неживої природи; виховувати любов до природи, дбайливе
ставлення до тварин.
Хід
уроку
I.
Організація класу
II.
Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1. Мають
хвіст та гострі зуби,
Кігті
випускають.
Що
брати це наші менші,
Люди
добре знають.
Вміють
плавати, стрибати,
Вигинають
спини.
Спробуй
їх назвати!
Звісно - це ….
2. Гра
«Закінчи речення»
3.
Відповіді на запитання мудрої Сови
Де живуть тварини?
Які бувають тварини за розміром?
Чим живляться тварини?
На які групи поділяються тварини
залежно за способом живлення?
На які групи поділяються тварини
залежно від того де вони живуть?
Доведіть, що тварини - це жива природа.
Навіщо людям потрібні тварини?
Назвіть характерну ознаку звірів?
4. Перевірка домашнього завдання
А)
опитування
—
Як ви захищаєте птахів? Як про них турбуєтеся?
—
Розкажіть про свої спостереження за шпаківнею, яку ви розташували у лісі або
парку.
Б)
Тестування учнів.
5.
Слухання вірша
Все
прокидається поволі
Все
прокидається поволі,
зі
сну зимового встає.
Радіє
гай, радіє поле,
земля
поталу воду п’є.
Скресає
і щезає крига,
бурульки
падают з дахів,
і
вітерець прозорокрилий
додому
підганя птахів.
А
в лісі на галяві теплій
поміж
ялинок запашних
уперше
спалахнув метелик —
тендітний
вогничок весни.
А.
Костецький
—
Що змінилося в природі з настанням весни?
—
Чи відбуваються зміни в житті звірів з настанням весни?
—
Що ви знаєте про це?
III. Повідомлення теми і мети
уроку
—
Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про зміни, що відбуваються в житті
звірів з настанням тепла.
IV.
Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя
2.
Робота за підручником (с. 107–109)
—
З початком весни у багатьох звірів зимове хутро стає рідшим, змінюється його
забарвлення. Розгляньте фотографії. Наведіть приклади.
—
Розгляньте фотографії на с. 107. Навесні в більшості тварин з’являються
дитинчата. Що ви дізналися про зайченят? Коли вони народжуються? Які
новонароджені білченята? Що ви дізналися про них?
—
Коли у диких свиней народжуються поросята? Які вони?
—
Що ви прочитали про лисицю та її дитинчат (с. 108)?
—
Коли народжуються ведмежата?
—
Розгляньте фотографії на с. 109. Що ви прочитали про малят козуль та оленів?
3. Перевір
себе
—
Які зміни в житті звірів спостерігають навесні?
—
Як свійські тварини доглядають за своїми дитинчатами? Розкажи про свої
спостереження.
—
Чому навесні пробуджуються ведмідь, їжак?
—
За малюнками на с. 109 поясніть ланцюг живлення.
Підсумок.
Зміна хутра, пробудження від зимової сплячки, народження малят — весняні явища
у житті звірів.
2.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація
знань
1.
Повідомлення вчителя з елементами бесіди
—
А яка тварина найбільша в нашому краю? (Ведмідь)
—
Послухайте, як виховує своє потомство ведмідь.
—
Ведмідь довше за всіх виховує своїх дитинчат. У другій половині лютого у
ведмедиці народжуються маленькі, розміром з рукавичку, ведмежата вагою всього
500 г. Вони сліпі, голі. Ведмедиця тримає їх у себе на череві серед шерсті в
теплі, зігріває їх своїм диханням. Вона годує їх молоком, але вони не ростуть,
оскільки молока у ведмедиці мало, адже ведмідь узимку нічого не їсть. Вийшовши
з барлогу, ведмежата починають швидко рости. Восени вони знову лягають у барліг
з матір’ю і тільки до нової осені йдуть з сім’ї. Таким чином, ведмеді виховують
своїх дітей 1,5–2 роки.
—
Окрім батьків, вихованням малюків у деяких тварин займаються ще і торішні
діти-няньки. У ведмедячій сім’ї таку няньку називають пестуном, у вовків —
переярком (молодий вовк).
—
Усі батьки піклуються про своїх дитинчат. Як? (Оберігають від ворогів, годують,
учать знаходити корм, рятуватися від ворогів, полювати.)
—
Навіщо вони це роблять? (Готують дитинчат до дорослого життя.)
2.
Творчі завдання (слайд)
VI.
Підбиття підсумків. Рефлексія
—
Що нового ви дізналися про життя тварин навесні?
—
Поставте одне одному питання за темою уроку.
—
Як зустрічають весну звірі? (Прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки,
їжаки. У багатьох тварин народжуються дитинчата. Звірі линяють.)
—
Чому у тварин навесні відбувається линяння?
—
Чому дитинчата народжуються навесні?
VII.
Домашнє завдання
Немає коментарів:
Дописати коментар